Анотація
Інтерналізація вищої освіти зумовлена глобалізацією сучасного світу. Якісна підготовка спеціалістів і доступність вищої освіти спонукають іноземних громадян до навчання в закладах вищої освіти України. Пріоритетними завданнями сучасної медичної психології є ефективне вирішення питання особливостей проявів і механізмів розвитку дезадаптивних станів в умовах соціального стресу, оптимізація надання кваліфікованої медико-психологічної допомоги та психопрофілактики подібних хворобливих станів. Із дотриманням принципів біоетики й медичної деонтології проведено комплексне обстеження 372 іноземних студентів англомовної форми навчання І–VI курсів Харківського національного медичного університету обох статей у середньому віці (19±3) роки. Усіх обстежених було розподілено на три групи залежно від регіонів, з яких вони приїхали на навчання. Проаналізовано вираженість проявів дезадаптивних станів. Виділено такі варіанти патопсихологічної симптоматики: астено-депресивний (23,1 % обстежених І групи, 15,8 % – II групи та 25,6 % обстежених III групи), гіперестезичний (29,9; 29,8 та 22,2 % обстежених відповідно), тривожний (25,5 % обстежених І групи, 18,9 % – ІІ групи та 31,1 % обстежених III групи) та дисфоричний (21,5; 35,5 та 21,1 % відповідно). Дійшли висновку, що нервово-психічне напруження найбільш сильно пов’язано з руховою активністю, працездатністю та емоційними проявами, при цьому найбільш за все функціональні навантаження відмічаються у такій сфері, як пам’ять.
Ключові слова: дезадаптація, англомовні студенти, адаптація, вища освіта.
Посилання
Khaustov, М.М., Hordiienko, N.O., Poruchikov, V.V., & Kolotilov, O.V. (2018). Nova stratehiiarozvytku medychnoi osvity v Ukraini: intehratsiia dosvidu lideriv haluzi [A new strategy for the development of medical education in Ukraine: the integration of the experience of industry leaders]. Proceedings from Hromadske zdorovia v Ukraini: prohlemy ta sposobyyikh vyrishennia: naukovo-praktychna konferentsiia z mizhnarodnoiu uchastiu (do 95-richnoho yuvileiu z dnia zasnuvannia kafedry hromadskoho zdorovia ta upravlinnia okhoronoiu zdorovia KhNMU). (Kharkiv, 24 zhovtnia 2018 roku) - Public health in Ukraine: problems and ways to solve them: scientific-practical conference with international participation (to the 95th anniversary of the founding of the Department of Public Health and Health Management of KhNMU). (Kharkiv, October 24, 2018). (pp. 139-140). Kharkiv, KhNMU. Retrieved from http:// repo.knmu.edu.ua/handle/123456789/21858 [inUkrainian].
Voronenko, Yu.V., & Fesun, Yu.I. (2002). Aktualni problemy rozvytku systemy pidhotovky inozemnykh hromadian u vyshchykh medychnykh (farmatsevtychnomu) navchalnykh zakladakh Ukrainy [Actual problems of development of the system of training of foreign citizens in higher medical (pharmaceutical) educational institutions of Ukraine]. Medychna osvita - Medical Education, (3), 14-16 [in Ukrainian].
Katsapov, D.V., Potapov, S.M., Vasylieva, O.V., Baliuk, O.H., Krainenko, O.V., & Oliinyk, A.O. (2013). Optymizatsiia pidhotovky inozemnykh spetsialistiv-likariv na medychnykh fakultetakh KhNMU [Optimization of training of foreign specialists-doctors at medical faculties of KhNMU]. Proceedings from Orhanizatsiia navchalnoho protsesu studentiv z riznymy kvalifikatsiinymy rivniamy pidhotovky v KhNMU: XLVII navchalno-metodychna konferentsiia (Kharkiv, 27 lystopada 2013 roku) - Organization of the educational process of students with different qualification levels at KhNMU: XLVII educational and methodical conference (Kharkiv, November 27, 2013). (pp. 15-17). Kharkiv: KhNMU. Retrieved from http://repo.knmu.edu.ua/handle/123456789/4820 [in Ukrainian].
Marakushin, D.I., Vasilyeva, O.V., Sinaiko, V.M., Oleinik, A.A., Poluektova, G.I., Oleinik, M.A., & Peshenko, I.V. (2018). К voprosu ob optimizatsii uchebno-vospitatelnoho protsessa s inostrannymi studentami v ukrainskikh meditsinskikh vuzakh [To the question of optimization of a training and educational process with foreign students in Ukrainian medical high schools]. Sovremennoie sostoianiie, prohlemy i perspektivy meditsinskoho obrazovaniia: mezhdunarodnaia uchebno-nauchno-prakticheskaia konferentsiia (Bukhara, Uzbekystan, 12.04.18) - Current Condition, Problems and Prospects of Medical Education: The international educational-scientific-practical conference (Bukhara, Uzbekistan, 04 Dec 2018). (pp. 71-75). Bukhara. Retrieved from http://repo.knmu.edu.ua/bitstream/123456789/19474/l/%D0%91%Dl%83%Dl%85%D0%B0%Dl%80%D0%B012-04-2018.PDF [in russian].
Letik, L, Vasylieva, O., & Potapov, S. (2014). Vykhovnarobota z inozemnymy studentamyyak zaporuka formuvannia tvorchoi osobystosti maibutnoho likaria [Educational (moral building) work with foreign students as a key to creative personality of future doctor formation], Naukovi zapysky kafedry pedahohiky - Scientific Notes of the Department of Pedagogy, 37, 189-196. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nzkp_2014_37_25 [in Ukrainian].
Korobchanskyi, V.O., Rezunenko, Yu.K., Herasymenko, O.I., Katelevska, N.M., & Bohachova, O.S. (2018). Aktualni pytannia formuvannia motyvatsii do navchannia u studentiv Kharkivskoho natsionalnoho medychnoho universytetu [Actual questions of formation of study motivation in students of Kharkiv National Medical University]. Medychna osvita-Medical Education, (4), 141-144. DOI: 10.11603/ me.2414-5998.2018.4.9397 [in Ukrainian].
Kozhyna, A.M., Markova, M.V., Grinevich, E.G., & Zelenskaya, E.A. (2011). Kprobleme adaptatsionnoho sindroma studentov mladshykh kursov VUZov III—IV urovnei akkreditatsii [The problem of the undergraduate students of universities III—IV accreditation levels]. Arkhiv psykhiatrii - Archive of Psychiatry, 17(4(67)), 32-35. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/apsuh_2011_17_4_9 [in russian].
Chaban, O.S., Khaustova, O.O., & Trachuk, L.Ye. (2016). Shliakhy pidvyshchennia efektyvnosti navchannia studentiv za spetsialnistiu "Medychna psykholohiia" [Ways to improve the effectiveness of teaching medical students majoring in medical psychology]. Medychna psykholohiia-Medical Psychology, (1), 3-8. Retrieved from http://www.mps.kh.Ua/archive/2016/l/l [in Ukrainian],
Leshchyna, I.V. (2011). Skryninhova diahnostyka nepsykhotychnykh psykhichnykh rozladiv u studentiv-medykiv [Screening diagnosis of non-psychotic mental disorders in medical students]. Visnyk problem biolohii i medytsyny - Bulletin of Problems in Biology and Medicine, 1(2), 131-135 [in Ukrainian].
Pshuk, N.G., Slobodianiuk, D.P. (2015). Rol psykhosotsialnykh chynnykiv v genezi sotsialnoi dezadaptatsii u studentskoi molodi [Role of psychosocial factors in the genesis of social exclusion among student youth]. Ukrainskyi visnyk psykhonevrolohii - Ukrainian Bulletin of Psychoneurology, 23(2(83)), 86-91. Retrieved from https://uvnpn.com.ua/upload/iblock/d3f/d3f5232d0c31aac7e5270f2bf509flc9.pdf [in Ukrainian].
Kapustnyk, V.A., Markovskyi, V.D., Katsapov, D.V., et al. (2012). Kerivnytstvo robotoiu inozemnykh studentiv medychnykh VNZ v suchasnykh umovakh navchannia [Management of foreign students of medical universities in modem conditions of study]. Proceedings from Vprovadzhennianovykh tekhnolohii za kredytno-modulnoi systemy orhanizatsii navchalnoho protsesu и VM(F)NZ III IV rivniv akredytatsii: Vseukrainska navchalno-naukova konferentsiia, prysviachena 55-richchiu Ternopilskoho derzhavnoho medychnoho universytetu imeni I.Ya. Horbachevskoho MOZ Ukrainy (26-27 kvitnia 2012 r.) — Introduction of new technologies under the credit-modular system of organization of educational process in VM (F) NZ of III-IV levels of accreditation: All-Ukrainian educational-scientific conference dedicated to the 55th anniversary of I. Gorbachevsky Ternopil State Medical University of the Ministry of Health of Ukraine April 26-27 2012) (pp. 77-78). Temopil: TDMU [in Ukrainian].
Markovskyi, V.D., Katsapov, D.V., Vasylieva, O.V., et al. (2013). Zistavlenniapokaznykiv skladannia anhlomovnymy studentamy litsenziinoho ispytu «Krok 2» ta derzhavnykh ispytiv yak optymalnykh kryteriiv pidhotovky inozemnykh likariv u medychnykh VNZ Ukrainy [Comparison of indicators of passing the license exam «Krok 2» by English-speaking students and state exams as optimal criteria for training foreign doctors in medical universities of Ukraine]. Proceedings from Kredytno-modulna systema orhanizatsii navchalnoho protsesu и vyshchykh medychnykh navchalnykh zakladakh Ukrainy na novomu etapi : Xyuvileina Vseukrainska navchalno-naukova konferentsiia z mizhnarodnoiu uchastiu - Credit- module system of organization of educational process in higher medical educational establishments of Ukraine at a new stage: 10th anniversary All-Ukrainian educational and scientific conference with international participation. (Part 2) (pp. 209-212). Tenopil: TDMU [in Ukrainian].
Kozhyna, H., Mykhaylov, V., & Vyun, V. (2017). The phenomenon of psychological adaptation to the professional activities of doctors. European Psychiatry. The Journal of the European Psychiatric Association, 41, 690-691.
Malakhov PS., Asieieva Yu.O., Volynko V.V., Kharitonova A.S. (2016). Problemnist adaptatsii studentiv-medykiv [Problems of adaptation of medical students]. Medychna psykholohiia - Medical Psychology, vol. ll,№2,pp. 3-5. Retrieved from http://www.mps.kh.Ua/archive/2016/2/l [in Ukrainian].
Kozhyna, H.M., Zelenska, K.O., Haichuk, L.M., Khaustov, M.M., & Zelenska, H.M. (2018). Medyko- psykholohichnyi pohliad na problemu adaptatsii anhlomovnykh studentiv molodshykh kursiv do navchalnoi diialnosti [Medico-psychological view on the problem of adaptation of English-speaking junior students to educational activities]. Proceedings from Anhlomovne navchannia v KhNMU: suchasnyi stan, problemy ta perspektyvy materialy: LI navchalno-metodychna konferentsiia (m. Kharkiv, 31 sichnia 2018 r.) - English-language education at KhNMU: current state, problems and prospects: LI educational-methodical conference (Kharkiv, January 31, 2018). (pp. 54-56). Kharkiv: KhNMU [in Ukrainian].