Навчальна дезадаптація іноземних студентів: психоемоційні порушення, соціальні фактори та підходи до корекції (огляд літератури)
PDF

Ключові слова

психіатрія
медична психологія
соціальна тривожність
соматовегетативний дисбаланс
психокорекція
соціальна підтримка

Як цитувати

Тєрьошина, І., Васильєва, О., Могилка, О., & Перепьолкіна , К. (2025). Навчальна дезадаптація іноземних студентів: психоемоційні порушення, соціальні фактори та підходи до корекції (огляд літератури). Медицина сьогодні і завтра, 94(3). https://doi.org/10.35339/msz.2025.94.3.tvm

Анотація

In press

Актуальність. Зростання кількості іноземних студентів в українських закладах вищої освіти на тлі глобалізації виводить проблему їх навчальної дезадаптації на перший план. Цей стан, зумовлений складністю адаптації до нових академічних, соціокультурних та побутових реалій, проявляється комплексом психофізіологічних порушень, що серйозно загрожують академічній успішності та психічному здоров'ю. У сучасних умовах соціально-економічної невизначеності потребує поглибленого вивчення та розробки практичних заходів втручання.

Мета. Систематизувати наукові дані щодо клініко-психологічної структури навчальної дезадаптації іноземних студентів, проаналізувати її ключові детермінанти та на основі огляду літератури сформулювати комплексні підходи до її психокорекції та профілактики.

Матеріали та методи. Проведено системний огляд та аналіз сучасних вітчизняних і міжнародних наукових джерел за темою дослідження. Використано методи теоретичного аналізу, синтезу та узагальнення для виокремлення основних компонентів дезадаптації, чинників ризику та протективних механізмів.

Етика дослідження. Були проаналізовані джерела, в яких описані дослідження, виконані з дотриманням етичних правил.

Результати. Встановлено, що навчальна дезадаптація іноземних студентів є полікомпонентним станом, обов’язковими елементами якого виступають психоемоційні порушення (тривога, емоційна нестабільність), соматовегетативний дисбаланс, диссомнічні розлади та соціальна тривожність. До основних предикторів розвитку дезадаптації належать мовні та культурні бар'єри, відсутність соціальної підтримки, складності у міжособистісній взаємодії, фінансова нестабільність та навчальне перевантаження. Соціальна підтримка визначена ключовим чинником, що пом’якшує стресовий вплив і сприяє адаптації. Виявлено також негативний вплив порушень режиму життєдіяльності на функціональний стан студентів.

Висновки. Для ефективного подолання навчальної дезадаптації іноземних студентів необхідний комплексний, інтегрований підхід, який поєднує індивідуальну психологічну корекцію, спрямовану на розвиток адаптивних копінг-стратегій і підвищення стресостійкості, з організаційно-середовищними заходами. Останні мають включати програми соціальної інтеграції, тьюторську підтримку, створення інклюзивного освітнього середовища та навчання навичкам саморегуляції. Реалізація таких заходів є запорукою не лише покращення академічних результатів та психологічного благополуччя іноземних студентів, але й підвищення міжнародного іміджу української вищої освіти в цілому.

Ключові слова: психіатрія, медична психологія, соціальна тривожність, соматовегетативний дисбаланс, психокорекція, соціальна підтримка.

https://doi.org/10.35339/msz.2025.94.3.tvm
PDF

Посилання

Feldt RC, Graham M, Dew D. Measuring adjustment to college: Construct validity of the Student Adaptation to College Questionnaire. Measurement and Evaluation in Counseling and Development. 2011;44(2):92-104. DOI: 10.1177/0748175611400291.

Pancer SM, Hunsberger B, Pratt MW, Alisat S. Cognitive complexity of expectations and adjustment to university in the first year. J Adolesc Res. 2000;15(1):38-57. DOI: 10.1177/0743558400151003.

Credé M, Niehorster S. Adjustment to college as measured by the Student Adaptation to College Questionnaire: A quantitative review of its structure and relationships with correlates and consequences. Educ Psychol Rev. 2012;24(1):133-65. DOI: 10.1007/s10648-011-9184-5.

Spirina TP, Zariuhina YuЄ. Features of adaptation of first-year students to the conditions of study in a higher education institution. Scientific Bulletin of Uzhhorod National University. Series: Pedagogy. Social Work. Available at: https://www.researchgate.net/publication/352414263 [in Ukrainian].

Robbins SB, Lauver K, Le H, Davis D, Langley R, Carlstrom A. Do psychosocial and study skill factors predict college outcomes? A meta-analysis. Psychol Bull. 2004;130(2):261-88. DOI: 10.1037/0033-2909.130.2.261. PMID: 14979772.

Yurchynska HK, Bakhvalova AV. Psychological health characteristics of students during learning adaptation process in the conditions of full-scale war. Ukrainian psychological journal. 2023;2(20):131-51. DOI: 10.17721/upj.2023.2(20).9. [In Ukrainian].

Regehr C, Glancy D, Pitts A. Interventions to reduce stress in university students: A review and meta-analysis. J Affect Disord. 2013;148(1):1-11. DOI: 10.1016/j.jad.2012.11.026. PMID: 23246209.

Dyson R, Renk K. Freshmen adaptation to university life: Depressive symptoms, stress, and coping. J Clin Psychol. 2006;62(10):1231-44. doi: 10.1002/jclp.20295. PMID: 16810671.

Perih I. Mental health of students as a factor of adaptation to study at a higher education institution. Education of the Region. 2025:299. Available at: https://social-science.uu.edu.ua/article/573 [in Ukrainian].

Smith RA, Khawaja NG. A review of the acculturation experiences of international students. Int J Intercult Relat. 2011;35(6):699-713. DOI: 10.1016/j.ijintrel.2011.08.004.

Didukh MM. Problems and Basic Directions of Adaptation of Students to the Conditions of Training in Higher Education Institutions. Yurydychna psykholohiia [Legal Psychology]. 2019;25(2):61-70. DOI: 10.33270/03192502.61. [In Ukrainian].

Marakushin D, Chernobay L, Vasylieva O, Morozov O, Korobchanskij P. Brain integrated activity in medical students under conditions of adaptation to psychoemotional stress. Georgian Med News. 2019;(288):135-9. PMID: 31101793.

Constantine MG, Anderson GM, Berkel LA, Caldwell LD, Utsey SO. Examining the cultural adjustment experiences of African international college students: A qualitative analysis. J Couns Psychol. 2005;52(1):57-66. DOI: 10.1037/0022-0167.52.1.57.

Hechanova-Alampay R, Beehr TA, Christiansen ND, Van Horn RK. Adjustment and strain among domestic and international student sojourners: A longitudinal study. Sch Psychol Int. 2002;23(4):458-74. DOI: 10.1177/0143034302234007.

Vasylieva OV. Specifics of psychological maladaptation of international students studying in English. Medicine Today and Tomorrow. 2020;89(4):59-65. DOI: 10.35339/msz.2020.89.04.08. [In Ukrainian].

Sinaiko VM, Khaustov MM. Comprehensive assessment of the dynamics of mental disadaptation of students at a medical higher educational institution. Archives of Psychiatry. 2018;24(4):212-5. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/apsuh_2018_24_4_11 [in Ukrainian].

Vashkite I, Khaustov M. Features of the clinical picture of depressive disorders of different registers in university students. Inter Collegas. 2019;6(2):112-9. doi: 10.35339/ic.6.2.112-119.

Kozhyna HM, Zelenska KO, Haichuk LM, Khaustov MM, Zelenska HM. Medical and psychological view on the problem of adaptation of English-speaking junior students to educational activities. Proceedings of the LI educational and methodological conference "English-medium instruction at KhNMU: current state, problems, and prospects" (2018, Ukraine, Kharkiv, KhNMU). P. 54-6. [in Ukrainian].

Ohorenko VV, Shusterman TI, Nikolenko AIe, Kokashynskyi VO, Kokashynska HV. Research on the level of personal resilience of higher education students from different fields of knowledge during martial law in Ukraine. Ukrainskyi visnyk psykhonevrolohii [Ukrainian Bulletin of Psychoneurology]. 2025;33(1):54-8. DOI: 10.36927/2079-0325-V33-is1-2025-8. [In Ukrainian].

Neporada IM. The adaptation of first-year students to distance learning under martial law. Image of the Modern Pedagogue. 2023;1(208):39-44. DOI: 10.33272/2522-9729-2023-1(208)-39-44. [In Ukrainian].

Pshuk NH, Bielov OO, Novytskyi AV. The psychological and social maladaptation and quality of life of medical university students in wartime. Ukrainskyi visnyk psykhonevrolohii [Ukrainian Bulletin of Psychoneurology]. 2023;31(2):69-74. DOI: 10.36927/2079-0325-V31-is2-2023-9. [In Ukrainian].

Dmytruk L. Adaptation of domestic and foreign first-year students to the educational process. Collection of Scientific Papers of Uman State Pedagogical University. 2019;2:32-8. DOI: 10.31499/2307-4906.2.2019.168360. [In Ukrainian].

Baker RW, Siryk B. Measuring adjustment to college. J Couns Psychol. 1984;31(2):179-89. DOI: 10.1037/0022-0167.31.2.179.

Tykhonovskyi OV. Adaptation of the foreign students to educationin Ukraine. Medical Education. 2015;(1):117-9. DOI: 10.11603/me.v0i1.4186. [In Ukrainian].

Pylypiv DB, Sharha BM, Feketa VP. Mental health of students of medical faculty N2 of Uzhhorod National University during the pandemic COVID-19 according to an anonymous survey. Scientific Bulletin of Uzhhorod University. Series Medicine. 2020;62(2):88-95. DOI: 10.24144/2415-8127.2020.62.88-95. [In Ukrainian].

El-Gabry DA, Okasha T, Shaker N, Elserafy D, Yehia M, Aziz KA, et al. Mental health and wellbeing among Egyptian medical students: A cross-sectional study. Middle East Curr Psychiatry. 2022;29:25. DOI: 10.1186/s43045-022-00193-1.

Pereira MA, Barbosa MA, de Rezende JC, Damiano RF. Medical student stress: an elective course as a possibility of help. BMC Res Notes. 2015 Sep 10;8:430. DOI: 10.1186/s13104-015-1399-y. PMID: 26358029.

Hrytsuk OV. Students’ emotional states as metacognitive formation. [Science and Education]. 2014;6:30-4. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/NiO_2014_6_8 [in Ukrainian].

Walberg HJ. Educational environments and effects: Evaluation, policy, and productivity. Berkeley (CA): McCutchan Publishing Corporation; 1979. 372 p.

Romanenko OV. Methodological principles of studying the correlation paradigm in the structure of an experimental psychology course. [Legal Psychology]. 2016;19(2):33-42. Available at: https://elar.naiau.kiev.ua/bitstream/123456789/1007/1/3.pdf [in Ukrainian].

Malitska LB. [Socio-psychological adaptation of students to learning conditions]. Actual Problems of Psychology in Educational Institutions. 2022;3:163-81. DOI: 10.31812/psychology.v3i.7492. [In Ukrainian].

Haponenko LV, Tripak M, Fedorchuk V, Charkina O. Psychological prerequisites of emotional disadaptation current students. Scientific Perspectives. 2023;5(35):749-63. DOI: 10.52058/2708-7530-2023-5(35)-749-763. [In Ukrainian].

Babatina SI. Peculiarities of time perception and experience of students on the stage of adaptation and identification. [Science and Education]. 2013;7:120-5. Available at: http://dspace.pdpu.edu.ua/bitstream/123456789/7041/1/Babatina.pdf [in Ukrainian].

Iurieva LM, Shusterman TI, Podolska LV. Situational anxiety and personal anxiety in foreign medical students at different stages of study. Ukrainskyi visnyk psykhonevrolohii [Ukrainian Bulletin of Psychoneurology]. 2022;30(3):127-32. DOI: 10.36927/2079-0325-V30-is3-2022-95. [In Ukrainian].

Creative Commons License

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.