Communicative barriers as the basis of ineffective professional interaction between doctors and patients with cerebrovascular pathology during treatment
PDF (Українська)

Keywords

communicative competence
communicative barriers
professional interaction
doctors
cerebrovascular diseases

How to Cite

Yavorska, T. (2020). Communicative barriers as the basis of ineffective professional interaction between doctors and patients with cerebrovascular pathology during treatment. Medicine Today and Tomorrow, 80(3), 69–74. Retrieved from https://msz.knmu.edu.ua/article/view/331

Abstract

The communicative skills of the doctor are an important part of the success in treatment. It was found that 77 % physicians have emotional barriers in interpersonal interaction that negatively affected professional communication. The main emotional obstacles are violations of emotion control, their inflexibility and inadequate manifestation. It was shown that the profile of the communicative difficulties in doctors characterized by reduced control over emotional manifestations, negative nonverbal signals, enhanced mimic reactions and gesticulation, significant influence of the emotional background and relation to the interlocutor in interaction, inability emotionally broadcast support.

PDF (Українська)

References

Гуменна І. Р. Особливості підготовки майбутніх лікарів до професійної комунікації / І. Р. Гуменна // Науковий вісник МНУ імені В. О. Сухомлинського. – 2015. – № 1 (48). – С. 100–104.

Чертков Ю. И. Эмоциональный интеллект врача / Ю. И. Чертков // Новости медицины и фармации [Электронный ресурс]. – 2010. – № 2 (307). – Режим доступа : http://www.mif-ua.com/archive/article/11595.

Faguy K. Emotional intelligence in health care / K. Faguy // Radiol. Technol. – 2012. – Vol. 83 (3). – P. 237–253.

Маркова М. В. Емоційний інтелект та його роль в розвитку професійної дезадаптації медичних працівників / М. В. Маркова, А. Р. Марков, О. В. Піонтковська // Таврический журнал психиатрии. – 2014. – Т. 18, № 3 (68). – С. 30–33.

Веприк Т. Комунікативна компетентність – інтегрально значуща якість майбутнього лікаря / Т. Веприк // Витоки педагогічної майстерності. – 2017. – Вип. 19. – С. 67–72.

Кайдалова Л. Г. Психологія спілкування : навчальний посібник / Л. Г. Кайдалова, Л. В. Пляка. – Харків : НФау, 2011. – 132 с.

Monroe A. D. Fostering emotional intelligence in medical training: the SELECT program / A. D. Monroe, A. English // Virtual Mentor. – 2013. – Vol. 1, issue 15 (6). – P. 509–513.

Emotional intelligence in medical education: a critical review / M. G. Cherry, I. Fletcher, H. O'Sullivan, T. Dornan // Med. Educ. – 2014. – Vol. 48 (5). – P. 468–478.

Team emotional intelligence, team interactions, and gender in medical students during a psychiatry clerkship / N. J. Borges, B. M. Thompson, B. J. Roman [et al.] // Acad. Psychiatry. – 2015. – Vol. 39 (6). – P. 661–663.

Светличная Т. Г. Эмоциональный интеллект как инструмент повышения медицинской эффективности здравоохранения / Т. Г. Светличная, Е. Ю. Зуева, К. Г. Вилова // Экология человека. – 2014. – № 10. – С. 54–60.

Фетискин Н. П. Социально-психологическая диагностика развития личности в малых группах : учебное пособие / Н. П. Фетискин, В. В. Козлов, Г. М. Мануйлов. – М. : Изд-во Института психотерапии, 2002. – С. 41–42.