Анотація
На основі ідентифікації і комплексного оцінювання клініко-психологічних проявів і механізмів формування дезадаптивних станів у студентів-медиків обґрунтовано й розроблено систему заходів їхньої психотерапевтичної корекції. Проведено комплексне обстеження 412 студентів ІІ–V курсів Харківського національного медичного університету обох статей у віці 17–22 років. Усіх обстежених було розподілено на три групи: 1-ша – 215 студентів – мешканців східної України; 2-га – 87 студентів – мешканців Луганської та Донецької областей, які поступили до навчання у ХНМУ до початку АТО; 3-тя – 110 студентів – переселенців із зони АТО. Показано, що у студентів-переселенців більш високий рівень розладів адаптації, ніж у студентів 1-ї та 2-ї груп. Установлено, що розлади адаптації представлені депресивним, неврастенічним, тривожним та дисоціативним синдромокомплексами. Прогностично значущими в формуванні розладів адаптації є збудливість і неврівноваженість, конфліктність у відносинах, тривожна помисливість, дезорганізація поведінки, неспроможність до саморегуляції, нездатність успішно долати стресові ситуації, діяти за умов невизначеності, ригідність, фіксованість на травматичних і негативних переживаннях. Розроблена система корекції розладів адаптації у студентів-медиків шляхом медико-психологічної підтримки, яка полягала в індивідуалізованому застосуванні психотерапевтичного й психоосвітнього впливів. Відмічено позитивну динаміку психологічного стану: швидку редукцію тривожної та депресивної симптоматики, зниження рівня нервово-психічного напруження, підвищення психофізичної активності студентів та позитивну зміну копінг-стратегії.
Посилання
Kozhyna H., Mykhaylov V., Vyun V. (2017). The phenomenon of psychological adaptation to the professional activities of doctors. European psychiatry. The Journal of the European psychiatric association, vol. 41, pp. 690–691.
Markov A.R. (2016). Klinichna variatyvnist dezadaptyvnykh staniv u tsyvilnoho naselennia v umovakh informatsiino-psykholohichnoi viiny [Clinical variability of maladaptive conditions in civilians in conditions of information and psychological warfare]. Psykhiatriia, nevrolohiia ta medychna psykholohiia – Psykhiatriia, Nevrolohiia ta Medychna Psykholohiia, vol. 3, № 2 (6), pp. 98–105 [in Ukrainian].
Leshchyna I.V. (2011). Skryninhova diahnostyka nepsykhotychnykh psykhichnykh rozladiv u studentiv-medykiv [Screening diagnostics of non-psychotic psychiatric disorders in medical students]. Visnyk problem biolohii i medytsyny – Bulletin of Problems of Biology and Medicine, vol. 1, № 2, pp. 131–135 [in Ukrainian].
Vyun V. (2017). Modern system of medical-psychological support of the internship doctors at the stage of postgraduate education. Inter Сollegas, № 3 (4), pp. 139–141.
Aimedov K.V., Strelbytska S.M. (2014). Profesiina mobilnist maibutnikh fakhivtsiv u protsesi navchannia u VNZ: kompetentnisnyi pidkhid [Professional Mobility of Future Professionals in Higher Education: A Competent Approach]. Naukovi pratsi: Naukovo-metodychnyi zhurnal. Ceriia «Pedahohika» – Scientific works: Scientific and Methodological Journal. Pedagogy Series, vol. 251, № 239, pp. 49–52 [in Ukrainian].
Pshuk N.H., Slobodianiuk D.P. (2015). Rol psykhosotsialnykh chynnykiv v henezi sotsialnoi dezadaptatsii u studentskoi molodi [The role of psychosocial factors in the genesis of social maladaptation in student youth]. Ukrainskyi visnyk psykhonevrolohii – Ukrainian Journal of Psychoneurology, vol. 23, № 2 (83), pp. 86–91 [in Ukrainian].
Kioseva E.V. (2016). Psikhopatolohicheskaia kharakteristika emotsionalnoi sfery u studentov mladshikh kursov [Psychopathological characteristics of the emotional sphere in junior students]. Ukrainskyi visnyk psykhonevrolohii – Ukrainian Journal of Psychoneurology, vol. 24, № 1 (86), pp. 60–63 [in Russian].
Chaban O.S., Khaustova O.O., Trachuk L.Ie. (2016). Shliakhy pidvyshchennia efektyvnosti navchannia studentiv za spetsialnistiu «Medychna psykholohiia» [Ways to improve the effectiveness of students’ training in the specialty «Medical Psychology»]. Medychna psykholohiia – Medical Psychology, № 1, pp. 3–8 [in Ukrainian].
Kozhyna A.M., Markova M.V., Hrinevich Ye.H., Zelenskaia Ye.A. (2011). K probleme adaptatsionnoho sindroma studentov mladshikh kursov vuzov III–IV urovnei akkreditatsii [To the problem of adaptation syndrome of junior students of universities of III – IV levels of accreditation]. Arkhiv psykhiatrii – Psychiatry Archive, vol. 17, № 4 (67), pp. 32–35 [in Russian].
Kovalenko M.V. (2014). Strukturnyi analiz perfektsionizmu u studentiv vyshchykh navchalnykh medychnykh zakladiv [Structural analysis of perfectionism in students of higher educational establishments]. Ukrainskyi visnyk psykhonevrolohii – Ukrainian Journal of Psychoneurology, vol. 22, № 3 (80), pp. 65–68 [in Ukrainian].
Kozhyna H.M., Viun V.V., Zelenska K.O. (2017). Informatsiinyi lyst pro novovvedennia v systemi okhorony zdorovia № 200–2017. Metod likuvannia rozladiv adaptatsii [Health Newsletter № 200-2017. A method of treating adaptation disorders]. Kyiv, 4 p. [in Ukrainian].