Анотація
Важливість і необхідність вивчення гендерної специфіки психічних розладів підкреслювалася неодноразово. Суттєві відмінності механізмів формування депресивних розладів у чоловіків і жінок зумовлюють специфіку клініко-психопатологічних і патопсихологічних проявів, визначають необхідність застосування диференційованих лікувально-діагностичних підходів. Обстежено 147 хворих на депресивні розлади (76 жінок та 71 чоловік). Використані клініко-психопатологічний, психодіагностичний та катамнестичний методи дослідження. На підставі отриманих в ході роботи даних була розроблена і апробована персоніфікована система терапії депресивних розладів з диференційованим використанням методів психофармакотерапії, психотерапії та психоосвіти. В результаті дослідження ми зробили висновки, що для лікування пацієнтів з депресивним епізодом слід використовувати програму, яка включає: фармакотерапію (селективний інгібітор зворотного захвату серотоніну Сертралін, мелатонінергічний антидепресант Агомелатин, анксіолітики), гендерно обумовлену індивідуальну та групову психотерапію та психоосвіту. Для лікування пацієнтів з рекурентним депресивним розладом cлід використовувати програму, яка включає: фармакотерапію (анксіолітики, комбіновані інгібітори зворотного захвату серотоніну та норадреналіну (Міртазапін, Венлафаксін)), гендерно обумовлену індивідуальну та групову психотерапію та психоосвіту. Для лікування пацієнтів з депресивним епізодом біполярного афективного розладу cлід використовувати програму, яка включає: фармакотерапію (з використанням вальпроатів, Ламотріджину, селективного інгібітора зворотного захвату серотоніну Сертралін); гендерно обумовлену індивідуальну та групову психотерапію та психоосвіту.
Ключові слова: депресивні розлади, гендерні відмінності, психотерапія, психоосвіта, лікування.
Посилання
Kozhyna HM, Markova MV, Hrynevych EH, Zelenska KO. The problem of the undergraduate students of universities III-IV accreditation levels. Archives of Psychiatry. 2011;17(4(67)):32‒5. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/apsuh_2011_17_4_9 [in Russian].
Chaban OS, Khaustova OO, Trachuk LIe. The ways to improve the effectiveness of teaching medical students majoring іn medical psychology. Medical psychology. 2016;(1):3–8. Available at: http://www.mps.kh.ua/archive/2016/1/1 [in Ukrainian].
Leshchyna IV. Screening diagnosis of non-psychotic mental disorders in medical students. Bulletin of problems in biology and medicine. 2011;1(2):131‒5. Available at: https://vpbm.com.ua/ua/arcive [in Ukrainian].
Pshuk NH, Slobodianiuk DP. Role of psychosocial factors in the genesis of social exclusion among student youth. Ukrainian Bulletin of Psychoneurology. 2015;23(2(83)):86‒91. Available at: https://is.gd/gshs3o [in Ukrainian].
Malakhov PS, Asieieva YuO, Kharitonova AS. The problem of adaptation of medical students. Medical psychology. 2016;(2):3‒5. Available at: http://www.mps.kh.ua/archive/2016/2/1 [In Ukrainian].
Rubinow DR, Schmidt PJ. Sex differences and the neurobiology of affective disorders. Neuropsychopharmacology. 2019;44(1):111‒28. DOI: 10.1038/s41386-018-0148-z. PMID: 30061743.
Walker ER, Druss BG. Rate and Predictors of Persistent Major Depressive Disorder in a Nationally Representative Sample. Community Ment Health J. 2015 Aug;51(6):701‒7. DOI: 10.1007/s10597-014-9793-9. PMID: 25527224.
Deshpande SS, Kalmegh B, Patil PN, Ghate MR, Sarmukaddam S, Paralikar VP. Stresses and Disability in Depression across Gender. Depress Res Treat. 2014;2014:735307. DOI: 10.1155/2014/735307. PMID: 24579042.
Qin X, Sun J, Wang M, Lu X, Dong Q, Zhang L, et al. Gender Differences in Dysfunctional Attitudes in Major Depressive Disorder. Front Psychiatry. 2020;11:86. DOI: 10.3389/fpsyt.2020.00086. Erratum in: Front Psychiatry. 2020;11:541955. PMID: 32180737.