Анотація
Проведено комплексне обстеження 213 лікарів-інтернів обох статей. Розроблено систему психотерапевтичної корекції станів дезадаптації та психопрофілактичної підтримки лікарів-інтернів у період професійної підготовки. Виділено високий (14,1 %), середній (20,2 %) та низький (65,7 %) рівні адаптації лікаря-інтерна до професійної діяльності. Установлено астенічний (25,8 % чоловіків та 22,5 % жінок), гіперестезичний (20,6 % чоловіків та 23,2 % жінок), тривожно-депресивний (11,3 та 20,6 % відповідно), психосоматичний (14,5 % чоловіків та 18,1 % жінок), астено-апатичний (12,3 та 11,2 % відповідно) та адиктивний (15,5 % чоловіків та 4,4 % жінок) варіанти дезадаптивних реакцій у лікарів-інтернів. Розроблено модель формування розладів адаптації лікарів-інтернів, що представлена комплексом патогенних чинників. Показано, що базисом формування дезадаптивних реакцій у лікарів-інтернів є наявність соматичної патології, черепно-мозкові травми й нейроінфекції в анамнезі та схильність до адиктивної поведінки. Прогностично значущими факторами формування розладів адаптації є конфлікти в сімейних і професійних відносинах, тривожна помисливість, низька комунікативність, складні умови праці, дефіцит позитивних емоцій, усвідомлення недостатнього рівня компетентності, низький рівень мотивації та недосконалість механізмів психологічного захисту. Тригерами розвитку станів дезадаптації є високий рівень професійного стресу, виснаження адаптації, тривале психічне напруження, фрустрація значущих базових потреб та високі показники за клінічною шкалою тривоги і депресії HDRS. Розроблено й апробовано систему медико-психологічної підтримки лікарів-інтернів із застосуванням комплексу психодіагностичного, психотерапевтичного, психоосвітнього та психопрофілактичного впливів.
Посилання
Pshuk N.H., Kaminska A.O. (2014). Deiaki indyvidualno-psykholohichni predyktory formuvannia profesiinoi dezadaptatsii likariv khirurhichnoho ta terapevtychnoho profiliu [Some individual psychological predictors of the formation of professional maladaptation of doctors of surgical and therapeutic profile]. Ukrainskyi visnyk psykhonevrolohii – Ukrainian Bulletin of Psychoneurology, vol. 22, № 1 (78), pp. 84–87 [in Ukrainian].
Vitenko I.S. (2011). Spetsyfika adaptatsiinykh reaktsii likaria zahalnoi praktyky – simeinoi medytsyny do profesiinoi diialnosti [The specifics of adaptive reactions of general practitioners – family medicine to professional activities]. Medychna psykholohiia – Medical Psychology, vol. 6, № 3 (23), pp. 10–13 [in Ukrainian].
Yurieva L.N. (2017). Krizisy professionalnoi deiatelnosti vracha i puti ikh preodoleniia [Crises of professional activity of a doctor and ways to overcome them]. Zdorovia Ukrainy – Health of Ukraine, № 2 (41), pp. 23–24 [in Russian].
Kozhyna H., Mykhaylov V., Vyun V. (2017). The phenomenon of psychological adaptation to the professional activities of doctors. European psychiatry. The Journal of the European psychiatric association, vol. 41, pp. 690–691.
Kokun O.M. (2005). Adaptatsiia ta adaptatsiini mozhlyvosti liudyny: prykladni aspekty [Adaptation and adaptive capabilities of man: applied aspects]. Aktualni problemy psykholohii. Psykhofiziolohiia. Medychna psykholohiia. Henetychna psykholohiia – Current Problems of Psychology. Psychophysiology. Medical Psychology. Genetic Psychology, vol. 5, № 4, pp. 77–85 [in Ukrainian].
Arshava I.F. (2006). Funktsionalni stany liudyny v protsesi adaptatsii do ekstremalnykh umov diialnosti (u paradyhmi «osobystist–stan») [Functional states of man in the process of adaptation to extreme conditions of activity (in the paradigm «personality–state»)]. Visnyk APN Ukrainy. Pedahohika i psykholohiia – Bulletin of the Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine. Pedagogy and Psychology, № 4 (53), pp. 82–90 [in Ukrainian].
Lisovyi V.M., Kapustnyk V.A., Markovskyi V.D., Kozhyna H.M. (2011). Porushennia adaptatsii studentiv pershoho kursu do navchalnoi diialnosti u vyshchomu navchalnomu zakladi [Violation of adaptation of first-year students to educational activities in higher education]. Proceedings from Novi napriamky vprovadzhennia kredytno-modulnoi systemy orhanizatsii navchalnoho protsesu u vyshchykh medychnykh i farmatsevtychnomu navchalnykh zakladakh Ukrainy III–IV rivniv akredytatsii: Vseukrainska naukovo-navchalna ta metodychna konferentsiia – New directions of introduction of credit-modular system of organization of educational process in higher medical and pharmaceutical educational establishments of Ukraine of III–IV levels of accreditation: All-Ukrainian scientific-educational and methodical conference. Ternopil, pp. 399–400 [in Ukrainian].
Sokolova I.M. (2007). Psikhofiziolohicheskiie mekhanizmy adaptatsii studentov [Psychophysiological mechanisms of adaptation of students]. Kharkiv: KhHMU, 412 p. [in Russian].
Aimedov K.V., Buchok Yu.S., Venher O.P., Vyshnichenko S.I., Voloshyn P.V. (Team of authors) (2016). Sotsialno-stresovi rozlady (klinika, diahnostyka, profilaktyka) [Social stress disorders (clinic, diagnosis, prevention)]. Voloshyn P.V., Maruta N.O., Kozhyna H.M., Markova M.V. (Ed.). Kharkiv, 335 p. [in Ukrainian].
Herasymenko L.O. (2017). Terapiia, reabilitatsiia ta profilaktyka psykhosotsialnoi dezadaptatsii u zhinok iz rozladamy adaptatsii [Therapy, rehabilitation and prevention of psychosocial maladaptation in women with adaptation disorders]. Ukrainskyi visnyk psykhonevrolohii – Ukrainian Bulletin of Psychoneurology, vol. 25, № 2 (91), pp. 38–39 [in Ukrainian].
Markova M.V., Kozyra P.V. (2015). Poststresovi dezadaptyvni stany na tli sotsialnykh zmin: analiz problemy [Post-stress maladaptive states against the background of social change: a problem analysis]. Medychna psykholohiia – Medical Psychology, № 1 (37), pp. 8–13 [in Ukrainian].