Статеве виховання як частина валеологічної дисципліни «Педагогіка здоров’я»
PDF (English)

Ключові слова

валеологічна освіта
валеологічна компетентність
кваліметрія
аборти
контрацепція
акушерство та гінекологія

Як цитувати

Шевченко, О., & Алієва, Т. (2024). Статеве виховання як частина валеологічної дисципліни «Педагогіка здоров’я». Медицина сьогодні і завтра, 93(1), 97-112. https://doi.org/10.35339/msz.2024.93.1.sha

Анотація

Валеологічна дисципліна «Педагогіка здоров’я» розроблена та впроваджена в освітній процес закладів вищої немедичної освіти у 2019 році. Дисципліна призначена для формування валеологічної компететності, яка полягає у спроможності вести здоровий спосіб життя, практикувати безпечну поведінку та надавати невідкладну допомогу при критичних станах. Медична складова теми статевого виховання та планування сім’ї валеологічної дисципліни «Педагогіка здоров’я» містить  питання безпечного та небезпечного сексу, фертильності, запобігання небажаним вагітностям, зараженню хворобами, що передаються статевим шляхом, абортів, анатомії та фізіології чоловічих та жіночих статевих органів, фізіології статевого акту, контрацепції, нормальної та патологічної вагітності, пологів, генетичних аспектів запліднення та розвитку ембріону та плоду) та етичних питань її викладання, що відповідає рекомендаціям Міністерства охорони здоров’я України та низки авторитетних міжнародних організацій. Проведене ретроспективне оцінювання архівних матеріалів навчання (тестів та анкет) до теми «Статеве виховання та планування сім’ї» валеологічних дисциплін «Основи медичних знань та здоров’язбереження» та педагогіка здоров’я» 180 студентів трьох харківських немедичних закладів вищої освіти, освітніх рівнів бакалавр та магістр, що навчалися протягом 2004–2024 років та сформували валеологічну компетентність на високому рівні за квартильною системою оцінювання (Q4 [75÷100] %). Було встановлено, що встановлено, що 148 (82,2 %) студентів сформували компонент компететності, пов'язаний із статевим вихованням та плануванням сім’ї, на високому рівні (Q4 [75÷100] %), 32 (17,8 %) – на середньому рівні (Q3 [50÷75] %) (p<0,05 %). Було зроблено висновок, що зміст, форма викладання, медична та психолого-педагогічна складові теми про статеве виховання та планування сім’ї валеологічної дисципліни «Педагогіка здоров’я» дозволяють формувати відповідний компонент валеологічної компетентності на високому рівні.

Ключові слова: валеологічна освіта, валеологічна компетентність, кваліметрія, аборти, контрацепція, акушерство та гінекологія.

Архівовано: https://doi.org/10.5281/zenodo.12740294

https://doi.org/10.35339/msz.2024.93.1.sha
PDF (English)

Посилання

Characteristics of an Effective Health Education Curriculum. Center for Disease Control and Prevention [Internet]. Available at: https://www.cdc.gov/healthyschools/sher/characteristics/index.htm [accessed 20 Mar 2024].

Shevchenko AS, Shtefan LV. Formation of valeological competence in non-medical students. Engineering and Educational Technologies. 2021;9(4):8-23. DOI: 10.30929/2307-9770.2021.09.04.01; 10.5281/zenodo.5812883.

Van Dijk MPA, Hale WW, Hawk ST, Meeus W, Branje S. Personality Development from Age 12 to 25 and its Links with Life Transitions. European Journal of Personality. 2020;34(3):322-44. DOI: 10.1002/per.2251.

Cherry K. The Psychology of Personality Development. Rew. Gans S. Last updated on 24 Nov 2023. Verywell Mind [Internet]. Available at: https://www.verywellmind.com/personality-development-2795425 [accessed 20 Mar 2024].

Shtefan LV, Shevchenko AS. Materials of academic discipline "Health Pedagogy": lectures, guidelines for practical classes, extracurricular activities, curriculum, diagnostic tools, syllabus, exam tickets; for applicants for higher education degree "bachelor" full-time and part-time educational forms for the specialty 011 "Educational, pedagogical sciences". Kharkiv: Ukrainian Engineering Pedagogics Academy, 2019. 171 p. DOI: 10.5281/zenodo.4110899 [In Ukrainian].

Shtefan LV, Shevchenko AS. Materials of academic discipline "Health Pedagogy": lectures, guidelines for practical classes, extracurricular activities, presentations; for applicants for higher education degree "master" full-time and part-time educational forms for the specialty 011 "Educational, pedagogical sciences". Kharkiv: Ukrainian Engineering Pedagogics Academy, 2021. 5 vol. DOI: 10.5281/zenodo.7013951 [In Ukrainian].

Shevchenko AS. Methodology of developing valeological competence in non-medical students through cloud technology. Problems of engineering pedagogic education. 2023;78:39-48. DOI: 10.32820/2074-8922-2023-78-39-48; 10.5281/zenodo.10355113.

Shevchenko A, Kucherenko S, Komyshan А, Shevchenko V, Kucherenko N. Formation of valeological competence in conditions of classroom and distance learning. Scientific notes of the pedagogical department. 2022;50(1):137-47. DOI: 10.26565/2074-8167-2022-50-14.

Shevchenko AS, Shevchenko VV, Brown GW. The preventive direction of modern theories of health and health-saving in public health and education. Inter Collegas. 2024;11(1):7p. In press. DOI: 10.35339/ic.11.1.ssb.

Shtefan LV, Shevchenko AS. Measured health indicators in valeological disciplines curriculum. Materials of the Scientific and practical conference dedicated to the 150th anniversary of the Department of Hygiene and Ecology No.1 of the Kharkiv National Medical University "Preventive medicine of Ukraine: problems and ways to solve them" (Ukraine, Kharkiv, KhNMU, 16 Oct 2023). P. 96-7. DOI: 10.5281/zenodo.10020035.

Lameiras-Fernández M, Martínez-Román R, Carrera-Fernández MV, Rodríguez-Castro Y. Sex Education in the Spotlight: What Is Working? Systematic Review. Int J Environ Res Public Health. 2021;18(5):2555. DOI: 10.3390/ijerph18052555. PMID: 33806507.

Kantor LM, Lindberg LD, Tashkandi Y, Hirsch JS, Santelli JS. Sex Education: Broadening the Definition of Relevant Outcomes. J Adolesc Health. 2021;68(1):7-8. DOI: 10.1016/j.jadohealth.2020.09.031. PMID: 33349360.

Dodd S, Widnall E, Russell AE, Curtin EL, Simmonds R, Limmer M, Kidger J. School-based peer education interventions to improve health: a global systematic review of effectiveness. BMC Public Health. 2022 2;22(1):2247. DOI: 10.1186/s12889-022-14688-3. PMID: 36461024.

BZgA WHO Collaborating Center for Sexual and Reproductive health. Standards for Sexuality Education [Internet]. Available at: https://www.bzga-whocc.de/en/publications/standards-for-sexuality-education/ [accessed 20 Mar 2024].

Sex education of children. Kyiv: NGO "All-Ukrainian Community Center "Volunteer"; United Nations Children's Fund (UNICEF) in Ukraine; 2021. 16 p. Available at: http://surl.li/pgmogt [in Ukrainian].

Alieva TDK, Shevchenko A. On the issue of reproductive losses prevention in Ukraine. Inter Collegas. 2021;8(1):59-66. DOI: 10.35339/ic.8.1.59-66.

Stanger-Hall KF, Hall DW. Abstinence-only education and teen pregnancy rates: why we need comprehensive sex education in the U.S. PLoS One. 2011;6(10):e24658. DOI: 10.1371/journal.pone.0024658. PMID: 22022362.

Gold N, Viviano M, Yaron M. Contraception: what is the resistance all about? Eur J Contracept Reprod Health Care. 2021;26(1):62-72. DOI: 10.1080/13625187.2020.1837362. PMID: 33155860.

Shevchenko A. Adaptation of the educational achievement evaluation system to the educational competency approach. Oleksandr Dovzhenko Hlukhiv National Pedagogical University Bulletin. Series: Pedagogical Sciences. 2022;3(50)Pt1:194-203. DOI: 10.31376/2410-0897-2022-3-50-194-203; 10.5281/zenodo.7480409.

Mason WM. Statistical Analysis: Multilevel Methods. (Eds.: Smelser NJ, Baltes PB. International Encyclopedia of the Social & Behavioral Sciences. United Kingdom, Oxford: Pergamon; 2001. P. 14988-194. DOI: 10.1016/B0-08-043076-7/00470-8.

Shevchenko A. Qualimetric criteria for formation of valeological competence in the adaptive education system. Electronic scientific journal "Adaptive management: theory and practice". "Pedagogy" series. 2022;13(25):28 p. DOI: 10.33296/2707-0255-13(25)-06.

Shevchenko AS, Shtefan LV, Shevchenko VV. New Valeological Disciplines in Ukrainian Electrical and Power Engineering Education. Proceedings of the 2022 IEEE 4th International Conference on Modern Electrical and Energy System (MEES), Kremenchuk, Ukraine, 20–23 Oct 2022. USA, Washington, D.C.: Institute of Electrical and Electronics Engineers Xplore; 2023. P. 22-6. DOI: 10.1109/MEES58014.2022.10005756.

Kocharyan GS, Kocharyan AS. Psychotherapy of sexual disorders and marital conflicts. Medicine; 1994. 224 p.

Berg-Cross L. Couples therapy. 2nd ed. Abingdon (UK): Routledge (Taylor & Francis); 2001. 468 p.

Burtyansky DL, Krystal VV. Sexual disharmony of a married couple and its correction: A study guide for doctors. Kharkіv; 1982.

Shevchenko AS, Tolstaia TYu, Shtefan LV, Shevchenko VV, Kucherenko SM, Kucherenko NS. The use of psychological and psychiatric methods in determining valeological competence formation in non-medical students of Ukraine. Inter Collegas. 2023;10(2):52-7. DOI: https://doi.org/10.35339/ic.10.2.sts

Sterlin H. Family theories: an introduction. Operational theories of personality. New York: Brunner/Mazel; 1974.

Satir V. Conjoint family therapy. 3rd revised, expanded ed. California: Science and Behavior Books; 1983. 289 p.

Shevchenko A. On the Observance of Confidentiality in the Process of Teaching Valeological Disciplines to Students of Electrical and Power Engineering Specialties. Proceedings of the 2022 IEEE 4th International Conference on Modern Electrical and Energy System (MEES), Kremenchuk, Ukraine, 20–23 Oct 2022. USA, Washington, D.C.: Institute of Electrical and Electronics Engineers Xplore; 2023. P. 49-53. DOI: 10.1109/MEES58014.2022.10005730.

Leshchuk NO, Savych ZhV, Holotsvan OA, Syvokhop YaM. Sex education and reproductive health of adolescents and young people. Tutorial. Kyiv: Ministry of Education and Science of Ukraine; Research and Training Institute JSI Inc.; "Women's Health of Ukraine" program; UNFPA in Ukraine; 2014. 136 p. Available at: http://surl.li/oldbly [in Ukrainian].

Bossert TJ, Bauzer DM, Kennei AM, Laurentsiu M, Khadzhins EA. Justification of the introduction of family planning in Ukraine. Kyiv: USAID; Project "Together for Health"; JSI Research & Training Institute, Inc.; Harvard T.H. Chan School of Public Health; 2007. 36 p. Available at: http://surl.li/tdkvak [in Ukrainian].

A package of arguments in favor of family planning. Kyiv: United States Agency for International Development; Healthy women of Ukraine program; JSI Research & Training Institute, Inc.; Charitable Foundation "Women's Health and Family Planning"; UNFPA in Ukraine; 2014. 55 p. Available at: http://surl.li/jjfmid [in Ukrainian].

Ryabova ZV, Yelnykova HV. Teachers’ professional growth in the conditions of digital education. Information technologies and learning tools. 2020;80(6):269-385. DOI: 10.33407/itlt.v80i6.4202. [In Ukrainian].

Yelnykova H. Qualimetric Approach for New Valeological Disciplines Assessing in Ukrainian Electrical and Power Engineering Education. Proceedings of the 2022 IEEE 4th International Conference on Modern Electrical and Energy System (MEES), Kremenchuk, Ukraine, 20–23 Oct 2022. USA, Washington, D.C.: Institute of Electrical and Electronics Engineers Xplore; 2023. P. 64-8. DOI: 10.1109/MEES58014.2022.10005712.

Yelnykova H. Adaptability in the theory of health-saving and valeological education. Adaptive management: theory and practice. "Pedagogy" series. 2022;14(27):10 p. DOI: 10.33296/2707-0255-14(27)-01.

Constitution of the World Health Organization. Аdopted by the Interna-tional Health Conference (New York, 19 Jun – 22 Jul 1946), signed on 22 Jul 1946 by the representatives of 61 States, entered into force on 7 Apr 1948. [Internet]. Available at: https://apps.who.int/gb/bd/PDF/bd47/EN/constitution-en.pdf [accessed 20 Mar 2024].

Yelnykova H. Scientific basis for the development of a qualimetric model of adaptive management of professional (vocational) education in the region. The image of a modern pedagogue. 2019;188(5):17-24. DOI: 10.33272/2522-9729-2019-5(188)-17-24.

Azgaldov RR, Azgaldova LA. Quantitative assessment of quality (Qualimetry). USSR: Standards Publishing House; 1971.

Ryabova ZV. Qualimetric Approach to Evaluating The Quality Of The Provision Of Educational Services. Adaptive Management: Theory and Practice. Series Pedagogics. 2018;5(9):20p. Available at: https://amtp.org.ua/index.php/journal/article/view/107 [in Ukrainian].

Shikhov YuA, Shikhova OF, Yushkova VV. Formation of qualimetric competence of bachelors – future teachers. Education and Science. 2013;1(100):30-41.

Perehuda OV, Kapustian OA, Kurylko OB. Statistical data processing: study guide, electronic edition; 2022. 103 p. Available at: http://surl.li/yrxigi [in Ukrainian].

Shevchenko AS. Features of knowledge transfer of academic discipline "Health Pedagogy". Collection of report's abstracts of LIV Conference of the Ukrainian Engineering Pedagogic Academy' scientific and pedagogical workers and graduate students (Ukraine, Kharkiv, UEPA, 11–14 May 2021). P. 26. DOI: 10.5281/zenodo.5553466.

Kovalenko D, Shevchenko A, Koeberlein-Kerler J, Shtefan L, Kovalska V. Didactic Adaptation of Medical Information for the Formation of Valeological Competence in Engineering and Pedagogical Training. In: Auer ME, Pachatz W, Ruutmann T (eds.). Learning in the Age of Digital and Green Transition. ICL 2022, vol. 2. Lecture Notes in Networks and Systems. 2022;634:310-8. Springer, Cham. DOI: 10.1007/978-3-031-26190-9_32.

Shevchenko A, Zhoga R. Individual educational trajectory in modern Ukrainian higher education as a tool for adaptability to its environment. Adaptive Management: Theory and Practice. Series Pedagogics. 2023;16(31):15p. DOI: 10.33296/2707-0255-16(31)-16.

Creative Commons License

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.