Анотація
Метою дослідження було визначити, наскільки українські жінки розуміють надану стоматологом інформацію залежно від рівня освіти, оцінити роль лексики у спілкуванні стоматолога з пацієнтом. Дані для аналізу були зібрані шляхом анкетування 358 жінок віком 18–75 років Полтавської та Запорізької областей. Анкета складалася з 19 питань, 5 з яких узяті з Модифікованої шкали стоматологічної тривожності, інші визначені авторами. Отримані результати статистично оброблені. У дослідженні виявлено такий розподіл респондентів: з вищою освітою – 65,6 %, із середньою спеціальною освітою – 25,0 %, з повною середньою освітою – 9,4 %. Виявлено, що 6 % респондентів мають дентофобію; 12 % – високу; 21 % – помірну; 62 % – низьку тривожність. Вплив медичної лексики на спілкування між лікарем та пацієнтом респонденти оцінюють частіше «негативно» (30 %), ніж «позитивно» (28 %). За рівнем освіти респондентів незнайомі слова викликають «більше довіри» у 60 %, 40 %, 36 % учасниць, які мають повну середню, середню спеціальну та вищу освіту, та «більше занепокоєння» – у 38 %, 53 % та 56 % жінок відповідно. Рівень доступності вислову «ендодонтичне лікування» зростає з підвищенням рівня освіти: не розуміють його 88 %, 76 % та 61 % респондентів із повною середньою, середньою спеціальною, вищою освітою, відповідно. Отже, високий рівень стоматологічної тривожності та дентофобія більш поширені серед респондентів із середньою спеціальною та вищою освітою. Стоматологи повинні мінімізувати присутність медичних термінів під час розмови особливо з малоосвіченими пацієнтами. Ці кроки позитивно вплинуть на спілкування лікаря та пацієнта та психологічний аспект лікування загалом.
Ключові слова: стоматологічна допомога, прихильність до лікування, психометрія, опитування та анкетування.
Посилання
Doyle NA, Davis RE, Quadri SSA, Mann JR, Sharma M, Wardrop RM, et al. Associations between stress, anxiety, depression, and emotional intelligence among osteopathic medical students. Journal of Osteopathic Medicine. 2021;121(2):125-33. DOI: 10.1515/jom-2020-0171. PMID: 33567085.
Sindhu R, Rajaram S, Bharathwaj V, Mohan R, Manipal S, Prabu D. Is Individual deprivation measures associated with dental anxiety and socioeconomic status of patients visiting dentists. Indian Journal of Dental Research. 2020;31(4):515. DOI: 10.4103/ijdr.IJDR_802_18.
Hill KB, Chadwick B, Freeman R, O’Sullivan I, Murray JJ. Adult Dental Health Survey 2009: relationships between dental attendance patterns, oral health behaviour and the current barriers to dental care. British Dental Journal. 2013;214(1):25-32. DOI: 10.1038/sj.bdj.2012.1176. PMID: 23306496.
Coriat IH. Dental anxiety: fear of going to the dentist. Psychoanal Rev. 1946;33:365-7. PMID: 20993406.
Sukumaran I, Taylor S, Thomson WM. The prevalence and impact of dental anxiety among adult New Zealanders. International Dental Journal. 2020 Sep 14; 31(4):515. DOI: 10.1111/idj.12613. PMID: 32929752.
Kassem El Hajj H, Fares Y, Abou-Abbas L. Assessment of dental anxiety and dental phobia among adults in Lebanon. BMC Oral Health. 2021;21(1):48. DOI: 10.1186/s12903-021-01409-2. PMID: 33541354.
Kostenko V, Barkovska A. Improvement of communication by patients with dentophobia. Proceedings of the 4th International Scientific and Practical Conference "Science, practice and theory" (Japan, Tokyo, 1–4 Feb 2022). Available at: https://is.gd/0b4g4I
Zhang J, Zhang J, Wang K, Yan W. Should doctors use or avoid medical terms? The influence of medical terms on service quality of E-health. Electronic Commerce Research. 2021;23:1775-805. Available from: DOI: 10.1007/s10660-021-09516-6.
Beaton L, Freeman R, Humphris G. Why Are People Afraid of the Dentist? Observations and Explanations. Medical Principles and Practice. 2014;23(4):295-301. DOI: 10.1159/000357223. PMID: 24356305.
Appukuttan D. Strategies to manage patients with dental anxiety and dental phobia: literature review. Clinical, Cosmetic and Investigational Dentistry 2016;8(1):35-50. DOI: 10.2147/CCIDE.S63626. PMID: 27022303.
Baiju R. Oral Health and Quality of Life: Current Concepts. Journal of Clinical and Diagnostic Research. 2017;11(6):ZE21-6. DOI: 10.7860/JCDR/2017/25866.10110. PMID: 28764312.
Education System in Ukraine. Ministry of Education and Science of Ukraine [Internet]. Available at: https://emergency.mon.gov.ua/educationalsystem/ [accessed 16 Feb 2023].
Atanasova S, Kamin T, Petric G. The benefits and challenges of online professional-patient interaction: Comparing views between users and health professional moderators in an online health community. Computers in Human Behavior. 2018;83:106-18. DOI: 10.1016/j.chb.2018.01.031.
Links AR, Callon W, Wasserman C, Walsh J, Beach MC, Boss EF. Surgeon use of medical jargon with parents in the outpatient setting. Patient Educ Couns. 2019;102(6):1111-8. DOI: 10.1016/j.pec.2019.02.002. PMID: 30744965.
Deogade S, Suresan V. Psychometric assessment of anxiety with the Modified Dental Anxiety scale among central Indian adults seeking oral health care to a dental school. Ind Psychiatry J. 2016;25(2):202-9. DOI: 10.4103/ipj.ipj_16_16. PMID: 28659701.
Muneer MU, Ismail F, Munir N, Shakoor A, Das G, Ahmed AR, et al. Dental Anxiety and Influencing Factors in Adults. Healthcare (Basel). 2022;10(12):2352. DOI: 10.3390/healthcare10122352. PMID: 36553876.
Hamilton A, Lamey P, Ulhaq A, Besi E. Commonly used terminology in oral surgery and oral medicine: the patient’s perspective. Br Dent J. 2021;230(12):823-30. DOI: 10.1038/s41415-021-3073-1. PMID: 34172869.
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.